Advertisement
Menu
/ marca.com

Najbardziej dochodowa koszulka świata

Ze względu na zapisy kontraktowe trudno jest ocenić wartość piłkarskiej koszulki. Po podpisaniu umowy z HP można jednak oszacować, że zawodnicy Królewskich noszą na sobie około 250 milionów euro. Tyle wynosi kwota po zsumowaniu pieniędzy, jakie klub otrzymuje od Adidasa, Emirates i teraz także HP.

Foto: Najbardziej dochodowa koszulka świata
Fot. MARCA

Żaden inny klub nie zbliża się do zarobku, jaki osiąga Real Madryt dzięki sponsorom reklamującym się na koszulkach. Choć niczego nie podano do oficjalnej wiadomości, z wiarygodnych źródeł można dowiedzieć się, że od Adidasa jako sponsora technicznego do klubowych kas spłynie łącznie 120 milionów euro, od Emirates 80, a od HP 70. Według wyliczeń specjalistów Los Blancos jako jedyni w ten sposób przekraczają granicę 200 milionów euro. Według portalu PuroMarketing za plecami Realu znajduje się Barcelona ze 180 milionami od Spotify, Nike i Ambilight. 

Do hiszpańskich gigantów najbliżej jest Manchesterowi United, który dzięki sponsorom zarabia 170 milionów euro. Następnie mamy PSG (80 milionów), Liverpool (również 80 milionów) i Bayern (65). Jak nietrudno zauważyć, klubom-państwom cały czas ciąży marketing lub przynajmniej wiarygodność, ponieważ w tych przypadkach umowy często dotyczą własności lub pobliskich spółek. Taka sytuacja dotyczy choćby Manchesteru City związanego z liniami lotniczymi Abu Dabi. UEFA swego czasu zajęła się zresztą tą sprawą i nałożyła kary za tego typu sponsoring. 

W Hiszpanii dozwolone jest reklamowanie na koszulkach i spodenkach do pięciu sponsorów. We Włoszech limit ten jest mniejszy o jedno miejsce. Real Madryt po raz pierwszy w historii zagospodarował lewy rękaw koszulki i tym samym dołączył do innych zespołów, jak Barcelona, Athletic i Atlético. Poza futbolem w omawianym zagadnieniu przoduje Formuła 1. Oracle zostało głównym sponsorem Red Bull Racing za sumę mieszczącą się w granicach 80-90 milionów euro. Do tego trzeba wziąć pod uwagę reklamy zdobiące same bolidy. Bardzo blisko austriackiego teamu dzięki kontraktowi z Petronas plasuje się Mercedes-AMG. 

Niecodziennie wygląda natomiast sytuacja w Ameryce Północnej. Choć sport jest tam maksymalnie sprofesjonalizowany, to jednak w żadnej z flagowych dyscyplin nie ujrzymy reklam na koszulkach. Co więcej, dopiero kilka lat temu zezwolono sponsorom technicznym na zamieszczanie swojego logo na sprzęcie. Na porządku dziennym są jednak kontrakty indywidualne z największymi gwiazdami. 

Dobry moment spółki sportowej można zmierzyć na dwa sposoby. Pierwszym jest sukces sportowy, drugim zaś liczba pozyskiwanych sponsorów. Innymi słowy, im lepsza postawa sportowa, tym bardziej sponsorzy zabiegają o wykorzystanie przestrzeni reklamowej. Real Madryt błyszczy pod oboma względami. Dość wspomnieć, że umowa z HP została podpisana na niedługo po triumfie w Superpucharze Hiszpanii. 

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!