Advertisement
Menu
/ fcbarcelona.cat

Oficjalnie: Barcelona sprzedała miejsca VIP na Camp Nou i wróciła do zasady 1:1

Katalończycy wykonali ważny ruch, który pozwala im na swobodniejsze działania na rynku transferowym.

Foto: Oficjalnie: Barcelona sprzedała miejsca VIP na Camp Nou i wróciła do zasady 1:1
Fot. Getty Images

„FC Barcelona ogłosił sprzedaż miejsc VIP na Spotify Camp Nou w ramach operacji, nad którą klub pracował przez ostatnie miesiące. Transakcja ta okazała się kluczowa dla ponownego dostosowania się do zasad finansowego fair play La Ligi.

Model biznesowy sprzedaży tych miejsc VIP opiera się na koncepcji Personal Seat License (PSL), co stanowi zmianę w dotychczasowym podejściu do zarządzania produktami z kategorii hospitality. Rozwiązanie to wpisuje się w globalne trendy, zwłaszcza te stosowane przez organizacje sportowe w Stanach Zjednoczonych. Dla Barcelony oznacza to stworzenie nowego aktywa niematerialnego, opartego na modelu, w którym inwestorzy nabywają miejsce VIP, a następnie mogą je samodzielnie użytkować lub dalej komercjalizować. Dzięki temu klub minimalizuje ryzyko związane z procesem sprzedaży tych miejsc, ponieważ przychody są zagwarantowane na cały okres obowiązywania umowy. Inwestorzy opłacają z góry: (i) licencję na korzystanie z miejsca przez cały czas trwania kontraktu oraz (ii) cenę miejsca VIP za każdy sezon.

Klub sfinalizował sprzedaż łącznie 475 miejsc z dwoma inwestorami z Bliskiego Wschodu – regionu, który stanowi istotny rynek dla tego rodzaju produktów. Umowa została zawarta na maksymalny okres 30 lat. Na żądanie inwestorów transakcje objęte zostały klauzulami poufności, mającymi na celu ochronę przewagi konkurencyjnej grup inwestycyjnych w sektorze hospitality i produktów VIP. Podobne klauzule wprowadzono w innych operacjach finansowych klubu, takich jak finansowanie projektu Espai Barça. W obu przypadkach inwestorzy, po przeprowadzeniu obowiązkowych audytów, otrzymali pozytywną opinię od działu compliance klubu oraz Komisji Ekonomicznej.

Dokumentacja dotycząca tych umów została przekazana La Lidze przed północą 31 grudnia 2024 roku.

Zyski wygenerowane dzięki przekazaniu zarządzania nowym produktem umożliwią klubowi spłatę znaczącej części kwoty przewidzianej jako zwrot długu za Spotify Camp Nou jeszcze przed pierwszym terminem płatności, który przypada na sezon 2025/26”, poinformowali Katalończycy w oficjalnym komunikacie.

Barcelona poniekąd potwierdziła więc w oficjalnym komunikacie, że przeszła na zasadę 1:1, co oznacza, że klub może teraz wydawać 1 euro na transfery lub kontrakty zawodników za każde 1 euro uzyskane z przychodów, takich jak sprzedaż zawodników czy oszczędności na wynagrodzeniach.

Zmiana ta jest efektem poprawy sytuacji finansowej klubu, która pozwoliła na odejście od bardziej restrykcyjnej zasady 1:4 (wydawanie 1 euro na każde 4 euro przychodów). Dzięki temu Barcelona zyska większą elastyczność w budżecie transferowym, co ułatwi inwestowanie we wzmocnienia drużyny, zachowując równowagę między wydatkami a przychodami, zgodnie z regulacjami La Ligi.

W tym samym komunikacie Katalończycy sugerują też, że spełnili wymogi dotyczące rejestracji Daniego Olmo i Paua Víctora, dostarczając La Lidze odpowiednie dokumenty przed upływem wyznaczonego terminu.

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!