Co Real Madryt robi w sprawie redukcji hałasu z Santiago Bernabéu?
„Rozmawiamy z Realem Madryt, by znaleźć rozwiązanie i oni pierwsi mają najlepsze nastawienie, by móc tego dokonać. Chcemy połączyć działanie Bernabéu ze spokojem i odpoczynkiem sąsiadów. To kwestia techniczna i tak trzeba do tego podejść, by znaleźć najlepsze rozwiązania techniczne”, skomentował alkad José Luis Martínez-Almeida w sprawie hałasu tworzonego przez Santiago Bernabéu. Sprawa wybrzmiewa głośniej przez koncerty Taylor Swift zaplanowane na środę i czwartek. Tematem zajęło się także madryckie El Mundo.
Widok na Santiago Bernabéu między okolicznymi budynkami. (fot. Getty Images)
Koncerty Taylor Swift uznawane są za nieoficjalne otwarcie przebudowanego Bernabéu, które od teraz będzie mieć dwie twarze: historyczną z rozgrywaniem meczów i nowoczesną z przyjmowaniem wielkich wydarzeń. El Mundo podaje, że Real Madryt nie pozostaje głuchy na skargi mieszkańców, którzy podnieśli głos po pierwszych wielkich koncertach na obiekcie. Wszystko przez hałas, ale także wibracje, jakie obiekt tworzy w czasie koncertów. Te pierwsze były akurat głównie kilkugodzinnymi festiwalami muzyki elektronicznej, co tylko nasiliło problem.
Real Madryt podkreśla, że od teraz koncerty będą głównie występami jednego artysty czy zespołu, a wydarzenia będą trwać po 2-3 godziny, a nie całe popołudnia i wieczory. „Tych największych wydarzeń zapełniających stadion nie będzie w roku więcej niż 20”, precyzują klubowe źródła. Tak naprawdę gwiazd muzyki, które mogą wypełnić 80-tysięczny obiekt, nie jest na świecie aż tak wiele. Królewscy celują w zapełnianie stadionu, ale raczej mniejszymi wydarzeniami, a nie ogromnymi koncertami.
Kilka dni temu na murawie odbyło się zresztą prywatne wydarzenie firmowe na 400 osób, które przeszło praktycznie bez echa poza kilkoma zdjęciami na portalach społecznościowych ze stołami nakrytymi na poziomie murawy obiektu. To jest właśnie główny plan biznesowy Królewskich: wiele mniejszych eventów, a nie wielki koncert w każdym tygodniu.
Poza tym po przebudowie należało też zbadać nagłośnienie i udźwiękowienie obiektu, w tym poznać jego wady. „Wszystko można rozwiązać”, podkreślają ludzie odpowiedzialni za przebudowę. Projekt od początku dotyczył stworzenia areny mogącej przyjmować przeróżne wydarzenia poza meczami piłkarskimi. Akustyka jest oczywiście kluczowym aspektem stadionu: i pod względem nagłośnienia dla gwiazd, i pod względem wygłuszenia dla okolicznych mieszkańców. Oczywiście jeśli obiekt jest w teorii otwartym stadionem, to jakiś dźwięk z niego ucieknie. Nie da się nagle zrobić z niego zamkniętej hali.
Klub jest w pełni świadomy sytuacji i dlatego rozwija projekt także pod tym względem. Analizy wskazują, że hałas z koncertów już zmniejszył się dzięki zamykanemu dachowi i nowej fasadzie. Poza tym zastosowano szklane przegrody na trybunach, membrany tekstylne pod dachem i panele z wełny skalnej na ostatnim pierścieniu trybun.
Stadion musi jednak w pewnych częściach pozostać otwarty dla lepszego przepływu powietrza oraz aspektów bezpieczeństwa. Dlatego dźwięk będzie z niego uciekać. Hałas z wydarzeń dociera także do sąsiadów stadionu Metropolitano, parku Las Vistillas, audytorium Tierno Galvána czy parku Pradera de San Isidro. Tam organizuje się różne inicjatywy w każdym tygodniu.
Problem powstaje, gdy dźwięk czy hałas przekraczają dopuszczalne normy i tak działo się przy pierwszych koncertach na Santiago Bernabéu, co potwierdzają pomiary policji. Wszystko nagłośnili zmęczeni okoliczni mieszkańcy. Poza poniżej opisanymi poprawkami klub od kilku miesięcy współpracuje z jedną z najlepszych firm zarządzających dźwiękiem na otwartych przestrzeniach. Jest to brytyjska Vanguardia, która organizuje wielkie toury muzycznych gwiazd czy zarządza areną Sphere w Las Vegas.
Wśród pierwszych zaleceń będzie montowanie na tak zwanym Skywalku ekranów z materiału dźwiękochłonnego, który będzie wyłapywać znaczną część hałasu wydobywającego się z tej przestrzeni. Ma to pozwolić wrócić do wypełniania norm hałasu. Podobne ochrony zostaną zastosowane w womitoriach pod trzecim pierścieniem trybun. „Te środki będą wprowadzane przy koncertach wypełniających obiekt już od czerwca”, podkreślają Królewscy. Do tego dojdą oczywiście także zmienione warunki i wymagania dla promotorów i artystów w kwestii nagłośnienia na czele z obniżeniem siły głośników. Klub zwróci też uwagę na godziny organizowanych wydarzeń.
POPRAWKI AKUSTYCZNE W NOWEJ „SKÓRZE” BERNABÉU
Po przebudowie zadaszenie zwiększyło się o 40% względem tego poprzedniego (z 20,6 tysiąca metrów kwadratowych do 29,2).
1) Na tak zwanym Skywalku zostaną zainstalowane ekrany z materiału dźwiękochłonnego, które poprawią nagłośnienie i według prognoz, zredukuję ucieczkę hałasu na zewnątrz. Te same ochrony zostaną zastosowane w womitoriach pod trzecim pierścieniem trybun.
2) Pod stałym zadaszeniem zainstalowano plandeki akustyczne z PCV, które kontrolują pogłos wydobywający się ze stadionu.
3) Na dwóch trybunach zainstalowano panele akustyczne stworzone z termoutwardzalnego szkła laminowanego.
4) Na osłonie dachu zainstalowano płachty akustyczne z politetrafluoroetylenu, które spełniają funkcję dźwiękochłonną dzięki wewnętrznemu nanożelowi i nylonowi.
5) Nad ostatnim rzędem siedzeń zainstalowano panele akustyczne składające się ze stali ocynkowanej i wełny skalnej, która najlepiej absorbuje dźwięk.
Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.
Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!
Komentarze