Advertisement
Menu
/ expansion.com, elpais.com

La Liga szykuje się do kluczowego przetargu

La Liga w najbliższych tygodniach otworzy przetarg na prawa telewizyjne do pokazywania swoich rozgrywek w Hiszpanii. Rozpoczęły się spekulacje co do ich ceny.

Foto: La Liga szykuje się do kluczowego przetargu
Fot. Getty Images

Obecny pakiet na rynek hiszpański w 2018 roku wygrała Telefónica, która pokazuje ligę za pośrednictwem kanałów Movistar+. Firma pokonała w przetargu katalońskie Mediapro, oferując 980 milionów euro za sezon za pakiet podstawowy, co w sumie dało 2,94 miliarda euro za trzyletni cykl. Drugiej organizacji pozostał głównie pakiet hotelarski, który zagwarantował w sumie La Lidze 3,42 miliarda euro w trzyletnim cyklu z tytułu praw telewizyjnych na rynek krajowych.

Te umowy wygasają z końcem tego sezonu, a nowy przetarg na lata 2022-2025 ma ruszyć jeszcze w tym miesiącu. Już spekuluje się, że Telefónica, która pozostaje faworytem do przejęcia większości pakietów, jest gotowa zapłacić dużo mniejsze pieniądze. La Liga pracuje w tej sytuacji nad nowymi opcjami, na przykład wejściem do gry operatorów cyfrowych jak Amazon czy DAZN.

Dziennik Expansión podaje, że Orange, które w tej chwili pokazuje La Ligę na swojej platformie telewizyjnej poprzez wykupowanie licencji na kanały Movistar+, wycenia prawa telewizyjne do La Ligi na rynek krajowy na jedynie 500-600 milionów euro. Jean-François Fallacher, prezes hiszpańskiego oddziału firmy, w wywiadzie dla agencji EFE podkreślił, że nie wyobraża sobie płacenia większych pieniędzy szczególnie przy odejściu Leo Messiego do PSG. Jeden z raportów podkreśla, że pakiet La Ligi i Ligi Mistrzów kosztował Telefónikę w ostatnich trzech latach około 1,3 miliarda euro, a firma zarobiła bezpośrednio na tych prawach w 2019 roku zaledwie 727 milionów euro.

Orange wystosowało wniosek do La Ligi, by zmieniła formułę przetargu i brała pod uwagę oglądalność meczów La Ligi, a nie ogólną liczbę klientów tradycyjnych kablówek. Co ciekawe, dane wskazują, że ta liczba spadła z 4 milionów w sezonie 2016/17 do zaledwie 2,5 miliona w sezonie 2020/21. Tymczasem różnego rodzaju platformy cyfrowe mają w Hiszpanii 11 milionów subskrybentów, a analizy wskazują, że poprzez rozwój ta liczba w najbliższych latach może wzrosnąć nawet do 18 milionów. Stąd chęć wprowadzenia pakietów także dla Amazona czy DAZN. La Liga nalega przy tym, by Telefónica czy Orange zmieniły swoje podejście do kibiców i zaoferowały im coś więcej niż ogólne pakiety za 120 euro miesięcznie.

Prawa międzynarodowe sprzedawane są oddzielne i negocjowane indywidualnie z danymi krajami czy regionami. W Polsce prawa do pokazywania La Ligi są wykupione wspólnie przez CANAL+ i Eleven Sports, które należy do Cyfrowego Polsatu, do końca sezonu 2025/26.

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!