Oficjalnie: La Liga żegna się z katalońskim Mediapro i zmienia dostawcę usług audiowizualnych
HBS została wybrana na kolejne 5 sezonów do realizacji trzech z pięciu pakietów, Telefónica Servicios Audiovisuales zajmie się jednym z nich, a ostatni pozostał bez rozstrzygnięcia.

Kamera Mediapro. (fot. X)
„Organ nadzorujący zarządzanie prawami audiowizualnymi La Ligi zatwierdził decyzję dyrektorów różnych działów biorących udział w procesie wyboru firm, które zajmą się produkcją materiałów audiowizualnych dla rozgrywek LALIGA EA SPORTS, LALIGA HYPERMOTION oraz treści powiązanych z tymi rozgrywkami na kolejne pięć sezonów.
W procesie, który rozpoczął się we wrześniu 2024 roku, uczestniczyła firma Abacanto, oferując konsultacje technologiczne w zakresie audiowizualnym, by dokonać technicznej oceny wszystkich otrzymanych ofert.
Zdefiniowano pięć pakietów:
Pakiet 1: Media eksploatacyjne LALIGA EA SPORTS
Pakiet 2: Media eksploatacyjne LALIGA HYPERMOTION
Pakiet 3: MCR i usługi scentralizowane
Pakiet 4: Wkład i dystrybucja
Pakiet 5: Tworzenie treści
Po szczegółowej analizie wszystkich aspektów technicznych, operacyjnych i ekonomicznych, La Liga zdecydowała o przyznaniu poszczególnych pakietów firmom, które uzyskały najlepsze wyniki w ocenie technicznej i finansowej, zgodnie z kryteriami określonymi w specyfikacji przetargowej. Decyzja została podjęta na podstawie rygorystycznej analizy porównawczej wszystkich zgłoszonych ofert, z myślą o wybraniu najodpowiedniejszej opcji dla każdego pakietu i zapewnieniu wyboru zgodnego z celami i potrzebami La Ligi.
Firma HBS (Host Broadcast Services) została wybrana do realizacji pakietów 1, 2 i 3, przejmując produkcję materiałów dla LALIGA EA SPORTS i LALIGA HYPERMOTION, a także MCR i usług scentralizowanych. HBS to jedna z najważniejszych firm zajmujących się produkcją audiowizualną w Europie, znana z roli głównego nadawcy podczas wszystkich Mistrzostw Świata FIFA od 2002 roku, a także przy takich rozgrywkach jak Liga Mistrzów UEFA, Euro czy Puchar Narodów Afryki.
TSA (Telefónica Servicios Audiovisuales) odpowiadać będzie za pakiet 4, obejmujący wkład i dystrybucję, dzięki kluczowej roli, jaką odgrywa w zakresie technicznych możliwości w sektorze komunikacji międzynarodowej. TSA to jedna z czołowych firm produkcyjnych i techniczno-audiowizualnych w Hiszpanii, z dużym doświadczeniem w obsłudze wielkich wydarzeń sportowych, takich jak Liga Mistrzów UEFA, Puchar Króla czy Igrzyska Olimpijskie, gdzie wyróżnia się zarządzaniem infrastrukturą dla operatorów i nadawców krajowych oraz międzynarodowych.
Pakiet 5, dotyczący tworzenia treści, nie został ostatecznie przyznany po przeanalizowaniu zgłoszonych ofert. Usługi te zostaną strategicznie zintegrowane z innymi treściami, które La Liga planuje zakontraktować osobno, a które nie były objęte tym postępowaniem.
Dzięki nowej formule La Liga umacnia swoje zaangażowanie w innowacyjność i nieustanne doskonalenie produkcji audiowizualnej – kluczowego elementu w dostarczaniu najwyższej jakości produktu kibicom, operatorom i partnerom na całym świecie”, czytamy w oficjalnym komunikacie La Ligi.
La Liga oficjalnie zakończyła więc w poniedziałek proces wyboru dostawców produkcji audiowizualnej na kolejne pięć sezonów – i katalońskie Mediapro nie będzie jednym z nich. Wybrano firmę HBS, europejskiego lidera w dziedzinie produkcji audiowizualnej, do realizacji trzech z pięciu zdefiniowanych pakietów. Telefónica Servicios Audiovisuales (TSA) zajmie się jednym z nich, natomiast ostatni pakiet pozostał bez rozstrzygnięcia.
Organ nadzorujący zarządzanie prawami audiowizualnymi La Ligi zatwierdził decyzję dyrektorów różnych działów, którzy uczestniczyli w procesie wyboru firm odpowiedzialnych za produkcję materiałów audiowizualnych dla Primera i Segunda División oraz treści powiązanych z tymi rozgrywkami w ciągu najbliższych pięciu lat. Po dokładnej analizie La Liga zdecydowała się powierzyć realizację poszczególnych pakietów firmom, które uzyskały najwyższe oceny techniczne i ekonomiczne, zgodnie z kryteriami określonymi w dokumentacji przetargowej.
Mediapro pełniło funkcję głównego producenta sygnału telewizyjnego La Ligi przez około 25 lat, począwszy od końca lat 90. W tym czasie firma była odpowiedzialna za realizację transmisji meczów zarówno Primera División, jak i Segunda División. Real Madryt wielokrotnie zgłaszał zastrzeżenia dotyczące sposobu realizacji transmisji przez Mediapro. Jednym z głównych zarzutów było selektywne pokazywanie powtórek kontrowersyjnych sytuacji boiskowych. Klub twierdził, że niektóre incydenty, które mogłyby rzucić inne światło na decyzje sędziowskie, były pomijane lub prezentowane w sposób niepełny.
Szczególnie głośna była sytuacja z maja 2023 roku podczas meczu Valencii z Realem Madryt. Wówczas Vinícius Júnior został ukarany czerwoną kartką po incydencie z Hugo Duro. Real Madryt zarzucił, że sędziowie VAR nie otrzymali pełnych materiałów wideo, które ukazywałyby, że Vinícius był wcześniej duszony przez rywala. Mediapro odpierało te zarzuty, twierdząc, że wszystkie dostępne ujęcia zostały przekazane do centrum VAR, a selekcja materiałów pokazywanych sędziom nie leżała po ich stronie
Dodatkowo, kontrowersje budził fakt, że Jaume Roures, właściciel Mediapro, był znany ze swoich powiązań z Barceloną, co według niektórych mogło wpływać na bezstronność realizacji transmisji.
Wszystkie te czynniki mogły przyczynić się do decyzji La Ligi o zakończeniu współpracy z Mediapro i wyborze nowych partnerów do produkcji sygnału telewizyjnego rozgrywek.
Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.
Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!
Komentarze