Advertisement
Menu
/ YouTube

Real Madryt z doskonałymi wynikami finansowymi na półmetku sezonu

Ramón Álvarez de Mon, socio Realu Madryt, youtuber, prawnik i współpracownik hiszpańskich mediów, przekazał informacje o półrocznym podsumowaniu finansowym Realu Madryt.

Foto: Real Madryt z doskonałymi wynikami finansowymi na półmetku sezonu
Florentino Pérez. (fot. Getty Images)

Real Madryt w sezonie 2023/24 uzyskał 1,07 miliarda euro przychodów zwyczajnych bez wliczania transferów (wzrost o 230 milionów euro względem poprzedniego sezonu), na co złożyło się: 317 milionów euro z tytułu socios i stadionu (wzrost o 165 milionów euro); 151 milionów euro ze sparingów i rozgrywek (wzrost o 15 milionów euro); 179 milionów euro z transmisji telewizyjnych (spadek o 7 milionów euro); oraz 426 milionów euro z marketingu (wzrost o 96 milionów euro). Jesienią poznaliśmy też budżet na trwający sezon 2024/25, w którym zaplanowano wzrost przychodów zwyczajnych o prawie 55 milionów euro do poziomu prawie 1,128 miliarda euro (Barcelona zaplanowała budżet na poziomie 893 milionów euro).

Ramón Álvarez de Mon otrzymał dostęp do półrocznego podsumowania finansowego klubu od 1 lipca do 31 grudnia 2024 roku. Dowiadujemy się w nim, że klub w tym okresie zanotował 589,7 miliona euro przychodów (460,9 miliona euro na tym samym etapie rok temu). Złożyło się na to w przybliżeniu: 149,6 miliona euro z tytułu stadionu i socios (94,5 miliona euro rok temu); 108 milionów euro z tytułu sparingów i rozgrywek (93,6), 81,6 miliona euro z tytułu transmisji (92) oraz 250,4 miliona euro z tytułu marketingu (180,6). Zysk netto z tego okresu to 29,4 miliona euro (23,6 miliona euro rok temu).

Álvarez de Mon nie ma informacji, skąd wynika obniżka pod względem przychodów z transmisji telewizyjnych (tu znaczenie mogą mieć spory sądowe z La Ligą). Wiadomo przy tym, gdzie zanotowano wzrosty pod względem stadionu: w Tourze i RM Experience z 13,6 do 24,3 miliona euro; z wydarzeń i koncertów z 249 tysięcy euro do 12,6 miliona euro (koncerty to jedne z wydarzeń, jakie mogą odbywać się na obiekcie) oraz w działaniach restauracyjnych z 1,6 do 6,6 miliona euro. Z kolei w kwestii marketingu z 35,5 do 49,6 miliona euro wzrosła sprzedaż w sklepach, ze 114,9 do 157,7 milionów wzrósł sponsoring i licencje, a z 29,6 do 42,5 miliona euro inne tego typu przychody.

Wśród kosztów warto wskazać na wzrost wydatków na personel sportowy i niesportowy: wydatki na pensje pracowników (w tym sportowców) w pierwszej połowie sezonu wzrosły do 239,4 miliona euro z 228,5 miliona euro rok temu. Królewscy od początku zakładali w budżecie wzrost kosztów wynagrodzeń, między innymi przez pozyskanie Kyliana Mbappé i konieczność opłacenia jego bonusu za podpis i darmowe przyjście do klubu, ale jak stwierdza także dziennikarz, ten wzrost jest dosyć mały. Wzrasta też amortyzacja aktywów z 63,3 do 83,7 miliona euro, ale Álvarez de Mon podkreśla, że do tej kwoty zaczyna też być doliczany przebudowany stadion.

Ostatecznie Hiszpan ocenia te wyniki jako doskonałe. Nie chodzi tylko o wzrost przychodów ze stadionu, ale też 70-milionowy wzrost z tytułu działań marketingowych. Do tego dochodzi ograniczony wzrost wynagrodzeń. Oczywiście należy podkreślić, że te wyniki finansowe są tylko poglądowe, nie są poddawane audytowi i wszystko tradycyjnie będzie oceniane po zakończeniu sezonu.

Co ważne, od początku nie zabudżetowano na ten sezon żadnych przychodów z Klubowego Mundialu, które według niektórych źródeł w przypadku zwycięstwa mogą przekroczyć barierę 100 milionów euro. Należy też zwrócić uwagę na aspekt rachunkowy tej sytuacji, bo Klubowy Mundial odbędzie się na przełomie europejskich sezonów w czerwcu i lipcu. Nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób Real Madryt będzie chciał księgować przychody z tego turnieju, jeśli ostatecznie będzie grać w nich także w lipcu, czyli w teorii nowym sezonie pod względem rachunkowym.

Należy też podkreślić, że Real Madryt zabudżetował sobie awans do ćwierćfinałów Ligi Mistrzów, więc środowy wynik na Metropolitano ma spore znaczenie dla ostatecznych rozrachunków i przebicia bariery nawet 1,2 miliarda euro przychodów zwyczajnych.

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!