Maszyna do gry w piłkę… i do zarabiania pieniędzy
„Złote dziecko” marek osiąga wyjątkowy poziom dzięki sponsorom na całym świecie.
Vinícius Júnior i Florentino Pérez. (fot. Getty Images)
Indywidualne nagrody w świecie piłki nożnej być może nie odpowiadają duchowi tego sportu, ale faktem jest, że wszyscy ich pragną i dążą do ich zdobycia. Wystarczy spojrzeć na to, co wydarzyło się po przyznaniu Złotej Piłki Rodriemu oraz reakcje po wręczeniu nagrody FIFA The Best dla Viníciusa. Zdobycie tych wyróżnień ma już swoje odzwierciedlenie w kontraktach piłkarzy, przynosząc im dodatkowe korzyści finansowe, zwłaszcza w postaci lukratywnych umów sponsorskich. W przypadku brazylijskiego zawodnika i jego zespołu współpracowników można powiedzieć, że doskonale przygotowali się do tego aspektu, opisuje MARCA.
Z nagrodą FIFA The Best w ręku Vinícius Jr. stał się „złotym dzieckiem” marek i osiągnął wyjątkowy poziom rozpoznawalności dzięki sponsorom na całym świecie, a szczególnie w Brazylii. Po podpisaniu umowy z Claro napastnik ma już aż jedenaście kontraktów sponsorskich. Vinícius Junior jest dziś uznawany za twarz Brazylii, zarówno na boisku, jak i poza nim.
Zawodnik Realu Madryt i strzelec goli w finałach dwóch edycji Ligi Mistrzów – w sezonach 2021/22 i 2023/24 – został we wtorek uznany najlepszym zawodnikiem sezonu przez FIFA, zdobywając nagrodę The Best. To wyróżnienie dla brazylijskiego futbolu przyszło po 17 latach przerwy, od czasu gdy w 2007 roku nagrodę zdobył Kaká. Ostatni raz Brazylia była blisko tego sukcesu w latach 2015 i 2017, gdy Neymar zajął trzecie miejsce. Oprócz Viníciusa i Kaká, nagrodę zdobywali także Ronaldo Nazário (1996, 1997, 2002), Ronaldinho Gaúcho (2004, 2005), Romário (1994) i Rivaldo (1999), przypomina MARCA.
Ogromny wpływ Viníciusa
Brazylijczyk posiada 11 sponsorów, reprezentujących różne sektory: Clear (kosmetyki), Omo (środki czystości), Gatorade (napoje izotoniczne), Rexona (higiena osobista), Playstation (gry wideo), Pepsi (napoje), Betnacional (zakłady bukmacherskie), Vivo (telekomunikacja), EA Sports (gry elektroniczne), Dubai Tourism (turystyka), a także Nike jako dostawca sprzętu sportowego, dla której jest jednym z głównych ambasadorów marki.
„Pomimo młodego wieku Vini jest już ugruntowanym zawodnikiem w największym klubie świata oraz w jednej z najważniejszych reprezentacji. Był bohaterem i mistrzem dwóch edycji Ligi Mistrzów, a dla większości Brazylijczyków jest symbolem wytrwałości i sukcesu w sporcie. Co więcej, nie unika ważnych kwestii społecznych – zarówno poprzez swoje stanowisko, jak i wsparcie dla swojej społeczności. Wszystko to sprawia, że liczba marek zainteresowanych jego wizerunkiem wciąż rośnie” – mówi Frederico Pena, dyrektor generalny Roc Nation Sports Brasil, północnoamerykańskiej firmy rozrywkowej prowadzonej przez Jay-Z, która zarządza karierą Viníciusa.
Fred Pena ujawnił, że obecnie Vinícius osiągnął status porównywalny do dobrze prosperującego przedsiębiorstwa, biorąc pod uwagę sposób zarządzania jego zawodowymi interesami. „Istnieje cała struktura – z CEO, CFO, działami administracyjnym, prawnym, handlowym, marketingowym i komunikacyjnym – która zarządza wszystkim. To dziesiątki działań obejmujących licznych sponsorów, a także inicjatywy społeczne związane z jego instytutem, który jest dziś światowym wzorem innowacji w edukacji dzieci i młodzieży, a także kształcenia nauczycieli skupionych na praktykach pedagogicznych zwalczających rasizm” – dodaje.
Neymar – jedyny, który może rywalizować
Jedynym, który może mierzyć się z Viníciusem pod względem liczby trwałych i spójnych umów sponsorskich, jest Neymar. Napastnik Al-Hilal, który przez ponad rok był wyłączony z gry z powodu kontuzji kolana, ma 14 sponsorów. Współpraca z niektórymi z nich, jak Above, Red Bull, We Pink, Replay, Skims, Tropicool, Campline, Plarium, Epic Games, Pokerstars, Blaze, Konami, Mondelez i Aspire Academy, trwa od lat, od czasów mistrzostw świata w 2014 i 2018 roku. Neymar współpracuje również z Pumą jako dostawcą sprzętu sportowego. Dodatkowo ma własny instytut – Neymar Jr, zauważa MARCA.
Według ekspertów, oprócz osiągnięć sportowych, to także postawa i działania Viníciusa w walce z rasizmem sprawiają, że firmy są jeszcze bardziej zainteresowane jego wizerunkiem.
„Po erze Neymara, który wyznaczył standardy imponującymi osiągnięciami na boisku i w biznesie, Vinícius przejął tę przestrzeń na wszystkich frontach – w reprezentacji Brazylii, w europejskim klubie o ogromnej renomie, jako jeden z faworytów do zdobycia Złotej Piłki oraz jako najbardziej wyrazisty głos sportu w walce z rasizmem. To wszystko wyjaśnia jego rosnącą pozycję i atrakcyjność w oczach marek” – uważa Ivan Martinho, profesor marketingu sportowego na ESPM.
„Vinícius wyróżnia się nie tylko jako piłkarz, ale także jako ikona marketingu sportowego. Z jedenastoma kontraktami z wielkimi firmami z różnych branż pokazuje siłę różnorodnego i silnego wizerunku. Jego umiejętność nawiązywania relacji z różnymi grupami odbiorców, zarówno w świecie sportu, jak i poza nim, dowodzi, że sportowiec może stać się marką i zbudować solidną oraz znaczącą karierę w branży reklamowej” – analizuje Bruno Brum, dyrektor ds. marketingu End to End Agency.
Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.
Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!
Komentarze