Advertisement
Menu
/ europa.eu

Real zwróci państwu przynajmniej 18,4 miliona euro

Jest decyzja Komisji Europejskiej

W rezultacie przeprowadzenia trzech dogłębnych postępowań Komisja Europejska ustaliła, że środki pomocy publicznej udzielone przez Hiszpanię siedmiu zawodowym klubom piłkaraskim stanowiły nieuczciwą przewagę w stosunku do innych klubów w świetle naruszenia unijnych zasad dotyczących przyznawania pomocy publicznej. W rezultacie siedem hiszpańskich klubów, to jest FC Barcelona, Real Madryt, Valencia, Athletic Bilbao, Atlético Osasuna, Elche i Hércules, będą musiały zwrócić państwu sumy uzyskane z nielegalnej pomocy publicznej.

Komisarz ds. konkurencji, Margrethe Vestager, udzieliła już komentarza w tej sprawie. Dunka powiedziała: „Używanie pieniędzy podatników do finansowania zawodowych klubów piłkarskich może stworzyć warunki nieuczciwej konkurencji. Prowadzenie zawodowych klubów piłkarskich to działalność komercyjna, w którą zaangażowane są znaczne pieniądze, z kolei korzystanie z funduszy publicznych musi być zgodne z zasadami uczciwej konkurencji. Dotacje w tych sprawach, które badaliśmy, nie spełniały takich warunków”.

Unijne prawo dotyczące pomocy publicznej stosuje się do interwencji organów publicznych na rynku w taki sposób, aby nie doszło do naruszenia konkurencji, szczególnie poprzez faworyzowanie jednego uczestnika rynku kosztem innych. Sport zawodowy to działalność ekonomiczna. Kluby piłkarskie zajmują się marketingiem, merchandisingiem, sprzedażą praw telewizyjnych, transferami piłkarzami et cetera, jak również rywalizowaniem na płaszczyźnie międzynarodowej. W wielu wypadkach zawodowe kluby piłkarskie notują znaczne obroty handlowe. Unijne prawo dotyczące pomocy publicznej ma na celu zapewnienie, że publiczne fundusze nie zakłócą konkurencji między klubami. Zasady, do których kluby winny się stosować, chronią większość uczestników rynku, która musi działać bez otrzymywania dotacji.

Pierwsze postępowanie dotyczyło przywilejów fiskalnych na rzecz Realu Madryt, FC Barcelona, Athleticu Bilbao i Atlético Osasuna. W Hiszpanii zawodowe kluby piłkarskie na potrzeby podatkowe traktowane są jak spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednakże te cztery kluby cieszyły się podobnymi przywilejami co organizacje non-profit, dzięki temu płaciły podatki niższe o pięć punktów procentowych niż te uiszczane przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wyżej wymienione zespoły korzystały z takiego stanu rzeczy przez ponad dwadzieścia lat bez żadnego obiektywnego uzasadnienia. W międzyczasie w styczniu 2016 roku Hiszpania znowelizowała swoje prawo dotyczące podatków korporacyjnych tak, aby efektywnie zakończyć traktowanie dyskryminacyjne części podmiotów na rynku. Kluby, które uzyskały w przeszłości nieuzasadnioną przewagę, będą musiały teraz zwrócić państwu niezapłacone podatki. Bazując na informacjach uzyskanych przez Komisję, szacowane sumy, które będą musiały być odzyskane wahają się od zera do pięciu milionów euro na klub. Jednakże dokładna kwota, którą będą musiały zwrócić, zostanie ustalona przez hiszpańskie organy państwowe w czasie procesu odzyskiwania pieniędzy.

Druga sprawa, którą badała Komisja, dotyczyła przeniesienia gruntów między Realem Madryt a Miastem Madryt. W czasie postępowania ustalono na podstawie badań przeprowadzonych przez podmiot zewnętrzny, że ziemia uwzględniona w transakcji została wyceniona o osiemnaście milionów i czterysta tysięcy euro za wysoko. To dało Realowi Madryt nieuzasadnioną przewagę nad innymi klubami, którą teraz będzie musiał zwrócić.

Trzecia sprawa nie dotyczyła już Realu Madryt, ale klubów z regionu Walencja, którym hiszpańskie podmioty publiczne, w szczególności IVF, udzielały pożyczek i przyznawały gwarancje finansowe. W ostatecznie Valencia będzie zmuszona zwrócić ponad dwadzieścia milionów euro, Hércules sześć, a Elche prawie cztery miliony euro.

Real Madryt, 2011 rok
Ugoda w sprawie przeniesienia gruntów przez Miasto Madryt na Real Madryt została zawarta w 1998 roku. Ostatecznie do przeniesienia nie doszło. Ugoda w sprawie odszkodowania za brak przeniesienia gruntów została oparta na nowej wycenie ziemi na dwadzieścia dwa miliony i siedemset tysięcy euro, przy czym ta sama nieruchomość w 1998 roku była warta pięćset dziewięćdziesiąt pięć tysięcy euro. Postępowanie Komisji wykazało, że Real Madryt był zobowiązany do odszkodowania w wysokości czterech milionów i trzystu tysięcy euro, klub otrzymał więc nielegalną pomoc na poziomie osiemnastu milionów i czterystu tysięcy euro.


Real Madrid CF, FC Barcelona, Athletic Bilbao, Osasuna, od 1990 roku
Przywileje dotyczyły opodatkowania korporacyjnego Realu Madryt, FC Barcelona, Athleticu Bilbao i Atlético Osasuna. Te cztery kluby zostały wykluczonego z generalnego obowiązku przejścia do formy sportowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W efekcie kluby cieszyły się preferencyjnym opodatkowaniem na poziomie dwudziestu pięciu procent zamiast trzydziestu procent stosowanych wobec sportowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Hiszpania poczyniła kroki w celu zakończenia dyskryminacji fiskalnej w styczniu 2016 roku.

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!