Liga hiszpańska zarabia najwięcej na świecie
Za nią pozostałe ligi europejskie
Hiszpańska La Liga jest najlepiej zorganizowaną pod względem marketingu i reklamy ligą na świecie - taki wniosek można wysnuć z opublikowanych ostatnio wyników finansowych czołowych rozgrywek piłkarskich w największych krajach Europy.
Primera División zarobiła w ubiegłym sezonie 190 milionów euro na sprzedaży gadżetów i pamiątek sportowych. Angielska Premier League wzbogaciła się o 168 milionów euro, a niemiecka Bundesliga 130 milionów euro. Włoska Serie A uzyskała 77 milionów euro, francuska Ligue 1 67 milionów euro.
Należy jednak pamiętać o sposobie rozłożenia powyższych sum na poszczególne zespoły ligowe. W Hiszpanii lwią część, około 80% z zarobionych przez ligę 190 milionów euro, wygenerowały Real Madryt oraz FC Barcelona. Obydwa zespoły mają fanów nie tylko w Hiszpanii, czy w Europie, ale i tak odległych częściach świata jak krańce Azji czy Ameryka Południowa. Kibice z tych rejonów klubowe pamiątki nabywają przede wszystkim przez internet.
W pozostałych ligach nie ma aż tak rzucających się w oczy zróżnicowań dotyczących zarobku płynącego z marketingu sportowego klubów.
Dziesiątkę klubowych liderów marketingu otwiera Real Madryt, tuż za nim jest FC Barcelona, a następnie FC Liverpool, Bayern Monachium, Olympique Marsylia, Manchester United, AC Milan, Inter Mediolan, Olympique Lyon i tureckie Fenerbahçe.
Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.
Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!
Komentarze