Advertisement
Menu
/ Informe Económico Real Madrid

Założenia budżetowe Realu Madryt na obecny sezon

Sprawozdanie finansowe rozesłane do socios pozwoliło poznać lepiej finanse Realu Madryt. Przedstawiamy informacje dotyczące budżetu na obecny sezon.

Foto: Założenia budżetowe Realu Madryt na obecny sezon
Florentino Pérez. (fot. Getty Images)

Pierwsze dane finansowe za poprzedni sezon poznaliśmy w lipcu, gdy klub ogłosił, że jako pierwszy przebił w futbolu barierę miliarda euro przychodów zwyczajnych w jednym sezonie. Na 1,07 miliarda euro przychodów zwyczajnych bez wliczania transferów (wzrost o 230 milionów euro względem poprzedniego sezonu) złożyło się: 317 milionów euro z tytułu socios i stadionu (wzrost o 165 milionów euro); 151 milionów euro ze sparingów i rozgrywek (wzrost o 15 milionów euro); 179 milionów euro z transmisji telewizyjnych (spadek o 7 milionów euro); oraz 426 milionów euro z marketingu (wzrost o 96 milionów euro).

Nie wszystkie kluby opublikowały już sprawozdania za poprzedni sezon, więc nie wiadomo, jak miliardowy wynik Realu Madryt wygląda na ich tle. Barcelona twierdzi, że jej przychody za poprzedni sezon to 894 miliony euro. PSG ogłosiło przychód w wysokości 805 milionów euro, a w Niemczech mówi się o 900 milionach euro przychodów Bayernu. Manchester United zaliczył przychód w wysokości 794 milionów euro. W sezonie 2022/23 firma Deloitte tworząca zestawienie przychodów zaliczyło liderującemu Realowi 831,4 miliona euro przychodów zwyczajnych, a drugiemu City 825,9 miliona euro. Obywatele jeszcze nie ogłosili swoich wyników za ostatni sezon.

Poznaliśmy też w końcu budżet Realu Madryt na trwający sezon 2024/25, w którym planuje się wzrost przychodów zwyczajnych o prawie 55 milionów euro do poziomu prawie 1,128 miliarda euro (Barcelona zaplanowała budżet na poziomie 893 milionów euro). Zakłada on, co opisano w oficjalnych notach:

  • Pomimo wstrzymania organizacji koncertów wzrost przychodów ze stadionu z 317 do 362 milionów euro, a w nocie dotyczącej tej sytuacji opisano, że zabudżetowano wpływy jedynie z tych koncertów, które już się odbyły. Na razie koncerty są oficjalnie wstrzymane do końca marca. Wzrost z tytułu stadionu mają przynieść inne wydarzenia komercyjne, loże VIP i muzeum, a także w mniejszym stopniu nowe restauracje, które będą otwierane w trakcie tego sezonu.
  • Klub zakłada, że do wzrostu przychodów z marketingu z 426 do 460 milionów euro ma dojść dzięki nowym kontraktom oraz wzrostowi przychodów ze sprzedaży produktów we współpracy z Adidasem. Założono też 4% wzrost przychodów ze sklepów fizycznych i internetowego.
  • Klub zakłada, że przychody z rozgrywek spadną ze 151 do 136 milionów euro, bo budżetuje dojście do ćwierćfinałów Ligi Mistrzów, a w ostatnim sezonie wygrano te rozgrywki. Ten spadek przychodów jest dużo większy niż przychody z sierpniowego Superpucharu Europy i grudniowego finału o Puchar Interkontynentalny. Co ważne, klub nie zabudżetował żadnego przychodu z letniego Klubowego Mundialu FIFA, bo jak podaje – nie ma w tym momencie żadnej informacji w tym względzie.
  • Klub zakłada, że przychody z transmisji spadną ze 179 do 170 milionów euro, bo UEFA zmieniły zasady rozdzielnia środków z tak zwanego market pool na rzecz value pilar i będzie wypłacać te pieniądze w ramach środków rozgrywkowych, a nie czysto telewizyjnych. Klub podkreśla, że przy dojściu do ćwierćfinałów nowej Ligi Mistrzów można spodziewać się na tym etapie praktycznie tych samych przychodów (zaledwie o 3% wyższych) jak te w ostatnim sezonie Ligi Mistrzów.

Dla zainteresowanych rozłożeniem rocznych przychodów zwyczajnych klub opublikował ich podział w sezonie 2023/24. Wyróżniono, że pod względem rozgrywek (bilety + przychody rozgrywkowe) La Liga przyniosła około 78 milionów euro, Puchar Króla 23 tysiące euro (tysiące, to nie pomyłka, Real odpadł po trzecim meczu, wszystkie rozgrywał na wyjeździe; rok wcześniej zdobycie trofeum przyniosło 9,3 miliona euro), Superpuchar Hiszpanii 7,6 miliona euro, Liga Mistrzów 161 milionów euro, sparingi 11,6 miliona euro, a rozgrywki koszykarskie 10,3 miliona euro. W wykorzystaniu infrastruktury można wyróżnić ponad 30 milionów euro przychodu z Tour Bernabéu, 8,5 miliona euro z wydarzeń i koncertów oraz 6,6 miliona euro z cateringu i restauracji. W temacie przychodów komercyjnych i reklamowych podzielono przychody na 82 miliony euro ze sprzedaży sklepowej, 265 milionów euro z przychodów sponsorskich i licencji czy 1 milion euro z przychodów reklamowych.

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!