Advertisement
Menu
/ marca.com

Stadiony stają się coraz bardziej wielofunkcyjne

Kluby angażują się w modernizację swoich obiektów, aby zapewnić kibicom coraz bardziej komfortowe warunki oglądania spotkań, a sobie nowe źródła dochodów.

Foto: Stadiony stają się coraz bardziej wielofunkcyjne
Fot. Getty Images

Nowe Estadio Santiago Bernabéu jest traktowane jako wzór na całym świecie. W zeszłym tygodniu na obiekcie uruchomiono nową, centralną kuchnię, za pośrednictwem firmy Dimasa, która może przygotować posiłki dla 6000 VIP-ów. Real Madryt robi wszystko, aby zapewnić fanom jak najlepsze warunki, a sobie nowe sposoby przychodu. 

Na początku tego sezonu klub pokazał część nowego, zmodernizowanego Santiago Bernabéu. Pojemność stadionu wzrosła z 81 000 do ponad 84 000 widzów. Dodatkowo dołożono nową wysuwaną murawę na sześciu podziemnych platformach. Real rozpoczął przebudowę w 2019 roku i zainwestował w nią około 892,7 milionów euro. Rozsuwany dach i panoramiczny telebim to inne nowe atrakcje obiektu Królewskich.

Barcelona również zainicjowała w tym roku renowację Camp Nou, a dom katalońskiej drużyny już się zmienia. Nowy projekt zakłada zwiększenie całkowitej pojemności z 99 000 do 110 000 widzów. Klub ma nadzieję cieszyć się nowym obiektem w listopadzie 2024 roku i wraz z 20 inwestorami zabezpieczył finanse na kwotę około 1,5 miliarda euro, na co ma odpowiednie dokumenty.

Zdaniem Henrique Borgesa, dyrektora generalnego Somos Young, firmy obsługującej kibiców Vasco, Bahii i Cruzeiro w Brazylii, obecność nowego stadionu przyciąga uwagę i ściąga kibiców na mecze oraz zachęca do zakupienia karnetów: „Nie mam wątpliwości, obecność nowego, nowoczesnego obiektu poszerza możliwości zaoferowania kibicom klubu większej liczby korzyści. Atrakcje, jakie oferuje nowy stadion, mogą między innymi zwiększyć liczbę karnetowiczów i fanów” – mówi biznesmen.

Wzrost obecności kibiców na nowych stadionach można także tłumaczyć nowymi doświadczeniami, jakie przeżywa się na tych obiektach. Obecnie dzięki modernizacji stadionów możliwe jest przeprowadzenie szeregu wydarzeń, które sprawią, że mecz piłkarski stanie się atrakcyjniejszym widowiskiem wykraczającym poza cztery linie boiska.

W Brazylii Allianz Parque, dom Palmeiras Endricka, już bada niektóre z tych możliwości. Arena Alviverde posiada pomieszczenia, zarządzane przez Soccer Hospitality, które przyciągają publiczność. Przykładem jest fanzone mogący pomieścić 500 osób, oferujący atrakcje, takie jak koncerty zespołów muzycznych, DJ-ów, bufet, serwis napojów, zakład fryzjerski, salon makijażu, gry wideo, a nawet studio tatuażu.

„Zawsze skupiamy się na wyjątkowych doświadczeniach, jakie oferujemy kibicom, dlatego korzystamy z narzędzi rozrywki wykraczających poza boisko piłkarskie. Staramy się oferować klientom jak największy komfort, aby zachęcać ich do powrotu na stadion przy innych okazjach”, mówi Leonardo Rizzo, dyrektor generalny Soccer Hospitality.

Uwzględniana jest także idea rodzinnej atmosfery, a dzieci są postrzegane jako najważniejszy element tego przedsięwzięcia. Alessandro Tomazelli, dyrektor generalny Companhia do Tomate, firmy działającej na rynku przyjęć i wydarzeń dla najmłodszych w Neo Química Arena Corinthians oraz na stadionie Nilton Santos w Botafogo, wyjaśnia, jak działa ta zależność:

„Dziś nasza firma prowadzi akcje na kilku stadionach w Brazylii. Uważamy, że ważne jest włączenie dzieci w aktywności prowadzone na obiekcie, ponieważ to one są przyszłymi konsumentami tego produktu. Dzięki temu stadiony piłkarskie są postrzegane jako miejsca z dobrą rodzinną atmosferą i przyjazne dla dzieci” – mówi Alessandro Tomazelli, dyrektor generalny Companhia do Tomate.

Kolejną grupą docelową firm są influencerzy. Galera.bet, platforma zakładów bukmacherskich sponsorująca ligę brazylijską, oferuje bilety w firmowych pudełkach dla twórców internetowych, aby ci nagrywali swoje filmy podczas spotkań na stadionie Palmeiras. 

„Oprócz docenienia pracy tych osób, naszym celem jest przybliżenie świata piłki nożnej w sieci. Wybraliśmy kilka meczów, aby przyciągnąć wpływowe osoby, które mogą oglądać spotkanie i dowiedzieć się nieco więcej o naszej pracy, a to także przyciąga wirtualną publiczność do naszej marki” – wyjaśnia Marcos Sabiá, dyrektor generalny Galera.bet.

Według Fábio Wolffa, specjalisty ds. marketingu sportowego i szefa Wolff Sports, takie działania są korzystne dla budowania marki zespołów: „Kluby muszą pracować, aby odczucia kibiców podczas ich wizyty na stadionach były coraz lepsze, a czas przebywania na obiektach był tak długi, jak to możliwe. Wszystko to, ponieważ prawdopodobieństwo konsumpcji przez tych klientów wzrasta, gdy jest więcej rozrywki w danym miejscu. Dlatego też przeprowadzane zmiany są bardzo ważne, gdyż przyczyniają się do pozyskiwania nowych sponsorów”. 

 

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!