Advertisement
Menu
/ leparisien.fr

Prawa do wizerunku nowym aspektem w sprawie Mbappé

Zgrupowanie reprezentacji Francji ujawniło nowy aspekt przyszłości Kyliana Mbappé. Atakujący chce mieć całkowitą kontrolę nad sponsorami, jakich miałby promować dla swoich drużyn.

Foto: Prawa do wizerunku nowym aspektem w sprawie Mbappé
Fot. własne

We wtorek 23-latek odmówił udziału w operacjach marketingowych dla sponsorów seniorskiej reprezentacji i Francuskiej Federacji Piłkarskiej. Do sesji i działań doszło w ośrodku Clairefontaine, gdzie przebywa kadra, ale atakujący w zaplanowanym na to czasie w ogóle nie opuścił swojego pokoju.

Problem nie jest nowy. W 2017 roku Kylian jako nowy reprezentant podpisał konwencję reprezentacji, która nakłada na każdego z członków kadry obowiązek udziału w działaniach marketingowych z każdym partnerem związku. W zamian tylko z tego tytułu otrzymuje 25 tysięcy euro za każdy rozegrany mecz.

Już 5 lat temu zawodnik wskazywał jednak pracownikom związku, że nie chce współpracować z kilkoma sponsorami reprezentacji z powodu wizerunku, jaki mają te firmy. Jego znana prawniczka Delphine Verheyden, ekspert od prawa pracy, ocenia podpisany w 2017 roku dokument jako w najlepszym wypadku chwiejny. Jej zdaniem umowa nie ma realnej wartości prawnej i nie narzuca na Mbappé żadnego klarownego obowiązku współpracy z kimkolwiek.

Verheyden wiele razy rozmawiała z liderami federacji, szczególnie z dyrektorem generalnym Florencem Hardouinem, by zmienić dokumenty podpisywane z reprezentantami i poprawić ich tekst. W ostatniej rozmowie miesiąc temu prawniczka miała podkreślić, że jako przedstawicielka gracza odrzuca dokument w pełnej formie i ostrzegła, że jeśli nic się nie zmieni, to Francuz przestanie realizować określone działania marketingowe.

Prezes Noël Le Graët we wtorek wezwał gracza do siebie, bo nie wiedział nic o tym problemie. Rozmowa miała być spokojna i prowadzona na argumenty, ale Kylian podtrzymał swoje zdanie. Reprezentanci Mbappé w komunikacie dla agencji AFP podkreślili, że nie jest to żaden bunt. „Warunki tej umowy nie pozwalają już na rozwój futbolu w zgodzie z wartościami instytucji, ale także tymi każdego z piłkarzy”, podkreślają najbliżsi zawodnika. Cały czas informuje się też, że 23-latek od początku gry dla kadry wszystkie przychody z tytułu praw do wizerunku oraz wszelkie premie przeznaczał na cele charytatywne.

Z jakimi markami konkretnie problem ma Mbappé? Z tymi, które nie współgrają z jego wartościami. Francuz praktycznie codziennie odrzuca milionowe umowy, dokładnie wybierając swoich partnerów. Atakujący nie ma problemu z Orange, EDF (francuskie przedsiębiorstwo zajmujące się dostarczaniem energii elektrycznej) czy Volkswagenem, czyli największymi sponsorami ekipy. Jednak za nimi znajdują się bukmacher BetClic, słynna Coca-Cola czy fast food KFC. Mbappé nie chce być łączony z produktami, które prowadzą do otyłości i ma problem także z uzależnieniem od hazardu, szczególnie wśród najmłodszych, do których trafia w największym stopniu.

Sponsorzy seniorskiej reprezentacji w ramach swoich praw mogą poprosić o 5 konkretnych piłkarzy do reklamowania ich marki czy produktu. Oczywiście ogromna większość prosi o Mbappé, który w popularności wyprzedza Pogbę i Griezmanna. Kylian czuje, że musi być wszędzie, ale nie ma przy tym żadnego wyboru czy głosu. Jego zdaniem wypracował sobie status, dzięki któremu powinien mieć coś do powiedzenia. Także w reprezentacji, gdzie zaczyna być już jednym z weteranów.

Nic nie wskazuje na to, że Federacja wymierzy piłkarzowi jakąkolwiek karę. Prezes Le Graët w wywiadzie dla L’Équipe przyznał, że ma problem z karaniem zawodników, ale zapewnił, że dojdzie do rozmów, bo sprawę trzeba rozwiązać. Kolejne operacje marketingowe, już powiązane ściśle z mundialem, odbędą się we wrześniu. Sternik związku zagwarantował, że temat zostanie rozwiązany do tego czasu.

Le Parisien podaje, że Federacja jest otwarta na negocjacje. Szczególnie dlatego, że prezes nie miał pojęcia o stanowisku gracza, a poza tym trudno polemizować z argumentem piłkarza, że nie czuje się dobrze z niektórymi firmami. Mbappé we wtorkowe popołudnie wyszedł z uśmiechem na trening i założył normalny dres kadry ze wszystkimi wyżej wymienionymi markami, ale nie chce promować ich indywidualnie i niebezpośrednio stawać się ich twarzą.

Wielu w związku i samej drużynie cieszy się z tego zachowania zawodnika, bo doprowadzi ono do oczekiwanych przez wielu zmian. Prezes planuje działania w tej sprawie i już wiadomo, że przed kolejnym zgrupowaniem, jakie odbędzie się w czerwcu, spotka się z Mbappé w rozmowie jeden na jednego. Oczywiście sprawa nie jest do końca bezproblemowa i taka oczywista, bo we wtorek przedstawiciele sponsorów byli wściekli, że 23-latka zabrakło na ich sesjach, gdy większość z nich przygotowywała je głównie dla niego. To gwarantują im podpisane kontrakty.

Tu dochodzimy do aspektu klubowego. Le Parisien twierdzi, że w obecnym kontrakcie z PSG piłkarz oddał praktycznie większość praw klubowi, ale z czasem zaczęto konsultować z nim określone decyzje i działania. W nowej umowie Mbappé zamierza mieć pełną kontrolę nad tym, kogo będzie reprezentować w imieniu klubu. Tego typu porozumienie latem podpisano w Paryżu z Leo Messim. PSG jest gotowe zgodzić się na wszystko, byle 23-latek pozostał we Francji.

W artykule nie pada żadna informacja o Realu Madryt, a w Hiszpanii dotychczas nie informowano o takim problemie. Spekulowano jedynie, w jaki sposób klub podzieli się z graczem prawami do wizerunku, czyli w efekcie zyskami z nich. Pisano o podziale 50:50, ale także nawet 75:25 na korzyść piłkarza. Te zapisy działają zależnie od ustaleń z zawodnikiem na wszystkie lub tylko na nowe porozumienia, jakie gracz podpisałby już jako przedstawiciel Realu Madryt (tak było w przypadku Cristiano). Z obecnej sytuacji wynika, że Mbappé chce mieć prawo odmowy współpracy z Królewskimi na tym polu, jeśli jakaś firma nie spełni jego oczekiwań.

Wyłącz AdBlocka, żeby zobaczyć pełną treść artykułu.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!

Komentarze

Wyłącz AdBlocka, żeby brać udział w dyskusji.

Reklamy są jedyną formą, jaka pozwala nam utrzymywać portal, płacić za serwery czy wykorzystywanie zdjęć, by codziennie dostarczyć Ci sporą porcję informacji o Realu Madryt. Dlatego prosimy Cię o wyłączenie AdBlocka, jeśli w pełni chcesz cieszyć się możliwościami nowej strony i korzystać z naszej pracy. Gracias!